pro arte
international management 
ELIZABETH NORBERG-SCHULZ - SOPRANO
(
Scandinavia)
.

HOME | BIOGRAFI | CV | PHOTO

BIOGRAFI

ELIZABETH NORBERG-SCHULZ er født i Oslo av norsk far og italiensk mor. Hun er norsk-italiensk opera- og konsertsanger med en internasjonal   karriere. Siden gjennombruddet i 1986 har hun gjestet de fremste operascener over hele verden. 1986 var det året hun fikk sitt store internasjonale gjennombrudd. På et år vant hun tre svært viktige internasjonale sangkonkurranser. I januar 1986 vant hun Mozart’s Wettbewerb i Salzburg, i mars/april 1. pris i den internasjonale konkurransen for unge operasangere i Spoleto i Italia, og senere samme år Baerenreiter prisen i Radio Bayerns internasjonale konkurranse i München.

Spoleto-seieren medførte operadebut i Spoleto, som Gilda i "Rigoletto". Året etter førte seieren henne til Lucia's parti i "Lucia fra Lammermoor" av Donizetti. Avisene skrev om henne: "DEN NYE CALLAS KOMMER FRA OSLO!" Etter debuten fulgte nye engasjementer på scener både i Italia og resten av verden. FRA 1986  har hun sunget regelmessig på La Scala i Milano, i bare hovedroller. I Norge ble hun kjent gjennom opptredener i Oslo og under FESTSPILLENE I BERGEN I 1987 OG 1988.

I DEN NORSKE OPERA sang hun for første gang i 1989 i tittelrollen i "Lucia fra Lammermoor". Siden 1989 har hun også sunget flere ganger ved DNO, med betydelige roller som Oscar i "Maskeballet", Gilda i "Rigoletto", Mimi i "La Bohème", Micaëla i "Carmen" og Norina i "Don Pasquale.

I 1991, Mozart-året, sang hun Pamina i "Tryllefløyten" under festspillene i Salzburg, til stor suksess. Deretter fulgte årlige engasjement i Salzburg, hvor hun sang i Strauss’ "Die Frau ohne Schatten", i Verdi's "Falstaff", i Mozart's "La Clemenza di Tito", i Mussorgskij's "Boris Godunov", sopran-partiet i Brahms’ Deutsche Requiem, i Mendelsshons’ 2° symfoni og i Schumann's Requiem für Mignon. Alt dirigert av verdenskjente dirigenter som Solti, Abbado og Muti.

Fra 1990 har hun også vært fast tilknyttet WIENER STAATSOPER, der hun har sunget 20-25 forestillinger i året med bare hovedroller. I 1992 fikk hun ekstra oppmerksomhet i Wiener Staatsoper's oppsetning av Donizetti's "Elskovsdrikken" som Adina mot den verdenskjente tenoren Luciano Pavarotti.

I 1992 debuterte hun også i LYRIC OPERA OF CHICAGO som Oscar i "Maskeballet". Suksessen ble så stor at THE METROPOLITAN OPERA i New York inviterte henne til å debutere i 1995 med den samme rollen. Siden har hun gjestet regelmessig både Chicago og The Metropolitan Opera  med roller som Pamina i  "Tryllefløyten", Sofie i  "Die Rosenkawlier ", Gretel i "Hansel und Gretel", Adele i "Die Fledermaus" og  Valencienne i "Die Lustige Witwe" med selveste Placido Domingo.

På COVENT GARDEN i London debuterte hun i 1994 i rollen som Liú i "Turandot". I tillegg har hun  sunget roller som Lauretta i "Gianni Schicchi" (Puccini), Prinsessen i "Zar Saltan" ( Rimsky Korsakov ), Despina i "Cosí fan tutte", Ilia i " Idomeneo", Donna Anna og Zerlina i "Don Giovanni" (Mozart), Vannella i "Lo frate ’nnamorato" (Pergolesi), Asteria i "Tamerlano", Romilda i " Xerses" (Händel), Constance i "Dialogues des Carmelites" (Poulenc), Corinna i "Il viaggio a Reims", Jemmy i "Wilhelm Tell", Giulia i "Scala di Seta" og Anais i "Moses" (Rossini), Giulietta i "Capuleti e Montecchi" (Bellini), Norina i "Don Pasquale" (Donizetti), Manon i "Manon" (Massenet), Adele i "Flaggermusen" (J.Strauss), Marcelline i " Fidelio" (Beethoven), Anne Truelove i "Rake's Progress" (Stravinsky) med verdens fremste dirigenter, som Riccardo Muti i årene på La Scala, Claudio Abbado, Georg Solti, Seiji Ozawa, Colin Davis, Riccardo Chailly, Aldo Ceccato, Carlos Kleiber, Guiseppe Sinopoli, Valerij Gergev, Lorin Maazel, Manfred Honeck, Daniele Gatti, Antonio Pappano, Frubeck De Burgos, James Levine, Mariss Jansons, Kurt Mazur, Jeffrey Tate, Juri Temirkanov, Ivor Bolton og flere.

Norberg-Schulz er også en anerkjent konsertsangerinne. Hun har fremført kirkemusikalske verk som Mozart's og Brahms’ rekvier, vokalpartier i store symfonier, som Beethoven's 9°, Mahler's 2°, 4° og 8°  og tyske, franske og norske lieder/romanser.Norberg-Schulz holder Liederabender i duo med Håvard Gimse, Irwin Gage og Silvia Cappellini Sinopoli.

Hun har gjestet de største festivalene og orkestrene i verden, som  Salzburg Festspiele, Montreux Festival, Beethoven Festival i Bonn, Händel Festival in Halle, Pesaro, Macerata, Ravello, Glydebourne, Oslo Kammermusikk Festival, Olavsdagene i Trondheim, Festspillene i Bergen mfl...

Orkesterene hun har sunget med er blant annet: Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker, Bayerische Rundfunk orkester, RIAS orkester, New York Philharmonic, London Philharmonic, Chicago Symphony, Boston Symphony, San Francisco Symphony, Royal Symphony, i Filarmonici della Scala, Orchestra di Santa Cecilia in Roma, Orchestra della RAI,  Orchestre de Paris, Orchestre National de France, Malaga Symfoniorkester, St.Petersburg orkester, Oslo Filharmoniske, Bergen Filharmoniske Orkester, Trondheim Symfoniorkester og Stavanger Symfoniorkester. Hun synger også ofte med barokke orkestre, som Les Arts Florissants og The English Concert med Trevor Pinnok og William Christie som dirigenter.

Hennes samarbeid med den DNO er ideelt. Engasjemanger i 2006-2007 er blant annet  " Don Giovanni/ Donna Anna", "Così fan tutte/ Despina" og "Der Schauspieldirektor" av Mozart", "Rosenkavaleren/ Sofie", "Carmen/ Micaela", " Den glade enke" i Los Angeles Operaen og diverse konserter i Europa, USA og Russland.

Norberg-Schulz’ stemme er jevn og vakker og har utviklet seg fra partier av lys sopran til en fyldigere, mer dramatisk stemme. En bunnsolid teknikk, perfeksjonistisk innstilling og stilistisk spennvidde tillater henne i tillegg til det omfattende operarepertoaret både å bevege seg sikkert og stilriktig med julesanger i nye arrangementer, som på CD’en Hellige Natt med KKV, og å foredra kompliserte vokale linjer i nyere verk med kontroll og nyanse. Scenisk opptrer hun med autoritet og sterk utstråling.

Siden 1995 har Norberg-Schulz undervist privat i Roma og som gjesteprofessor ved flere konservatorier, bl.a. i Trondheim og i Bergen, ved Campobasso i Italia, Operahgøskolen i Oslo og Akademiet S.Cecilia i Roma. Hennes elever har hatt utmerkede resultater både profesjonelt og under eksamen på konservatorier. 

Hennes nye planer innenfor pedagogikken er en SOMMERSKOLE for sangere, dirigenter og pianister som startet i Juli 2006 i Nordfjordeid. Prosjektet er helt unikt, da elevene får de beste pedagogene fra det internasjonale musikkmiljø i både sang, dirigering, coaching og operaregi. (For mer informasjon se på nettet: WWW.OPERAWORKSHOP.NO )

Elizabeth Norberg-Schulz er også blitt skytsengel og kunstnerisk rådgiver for den nye KIRSTEN FLAGSTAD festivalen i Hamar. Der skal hun både programmere konserter med kjente norske og utenlandske solister som gjester, holde masterklasser og synge selv i de neste 4 årene.

Under åpningen i år gjestet hun blant annet Wenke Foss og Toralv Maurstad som fremførte "Åses" død fra Peer Gynt av Ibsen. Selv organiserte og sang hun avslutningskonserten med C-moll messen av Mozart. KORK, Collegium Vocalis og Energiko korene, solistene Moberg-Kirkbride, Rønning og Stabell medvirket, dirigert av Barte Engeset. 

I Paris skal hun fra høsten 2007 starte et samarbeide som pedagog og kunstnerisk rådgiver for et nytt internasjonalt kunst-akademi for musikere og utøvende kunstnere.

I 1988 mottok Norberg-Schulz DNH-PRISEN for unge kunstnere med et manifestert talent, i 1992 mottok hun FANNY ELSTAD PRISEN, i 1993 GRIEG-PRISEN for sin innspilling av Grieg-sanger med Håvard Gimse og i 2003 den italienske MINERVA-PRISEN for kvinner som har skilt seg ut med sin kunst og sitt talent verden over. Høsten 2004 fikk hun SANKT OLAVS ORDEN og ble kåret til ridder av første klasse. Samme år fikk hun også tildelt Statens arbeids stipend i tre år. I august 2006 ble hun bli tildelt den anerkjente Italienske "Verdi prisen" for sin ekstrordinære internasjonale kunstneriske karriere.

I januar 2007 ble hun utnevnt Kommandør av den Italienske Republikk.

Elizabeth Norberg-Schulz har gjort ca. 20 innspillinger med plateselskapene:DECCA, EMI, VIRGIN, BMG, PHILLIPS, NAXOS, KKV og RICORDI, med dirigenter som Solti, Muti, Colin Davies, Haitink, Bloomstedt, Pinnock, Christie, Goodman og flere.Hennes innspilling av Brahms Requiem med DECCA har fått the GRAMMY AWARD.

Elizabeth Norberg-Schulz er fra høsten 2006 professor i sang ved Universitet i Stavanger.

 

Kjell Wernøe - Director  - Vardesvingen 92F, N-5141 Bergen - Fyllingsdalen, Norway
Tel: + 47 95 14 00 74 | E-mail: proarte@online.no
Member of International Artist Managers Association - IAMA